>GÜNLÜK ENERJİ DENGESİ VE KALORİ MİKTARLARI:
Enerji genel anlamda bir iş yapabilme kapasitesi olarak tanımlanabilmektedir. Ağır egzersizden nefes almaya hatta besinlerin sindirimine kadar her olayda vücudumuz enerjiye gereksimim duymaktadır. Enerji dengesi, alınan enerjinin harcanana eşit olduğu durumdur. Enerji dengesinin en iyi göstergesi vücut ağırlığının boya göre orantılı olması ve değişmemesidir.Yiyecekler enerji kaynaklarıdırlar. Su, tuz ve baharatlar enerji içermeyen besinlerdir.Fazla tuz tüketimi ile vücut kısa sürede susama hissi ile su tüketimini arttıracağından ödem oluşumu ve kilo artışına sebep olmaktadır. Oysa bu su vücut yağı şeklinde alınan kilo oluşumu gibi davranmaz ve bir süre sonra vücuttan atılır. Bir kimsenin günlük enerji gereksinmesi, o gün içinde bazal metabolizma, fiziksel aktivite, yiyeceklerin termik etkisi için harcanan enerjilerin toplamı kadardır. (Bazal metabolizma, bir kimsenin hiç hareket etmeden dinlenme anında yirmi dört saat içinde sadece nefes alıp verme ile yaktığı enerjidir.)Yaş ve cinsiyet, vücut yapısı ve bileşimi, gebelik, endokrin sistem,ateşli hastalıklar, fiziksel aktivite, uyku, uzun süreli açlık durumları bazal metabolizma hızını etkilemektedir. Bazal metabolizma enerjisi, pratikte yetişkinler için kişinin ağırlığı başına saatte 0,8-1 kalori olarak hesaplansa da yaş ve vücut tipine göre bu yöntem doğru olmaz. Bazı standartlar kullanılarak yapılan hesaplamalar ve ölçümler daha doğru sonuçlar vermektedir. Genelde orta aktivitede bir yetişkinin alması gereken günlük enerji gereksinimi (yaş, boy kriterleri ile) kadınlarda 1700-2000 kal, erkeklerde ise 2400-2800 kal. civarındadır. Bu kaloriler genel olarak kilo vermeyi değil kiloyu sabit tutarak korumayı sağlamaktadır.

HANGİ BESİN MADDESİ KAÇ KALORİ VERİR?
1 gr. protein……,,,,,4 kalori
1 gr. Karbonhidrat…4 kalori
1 gr. Yağ…………..9 kalori
1 gr. Alkol…………7 kalori verir.
Gerektiğinden çok enerji sağlayan besin alarak şişmanlamak veya yetersiz beslenerek aşırı zayıfla- mak sağlık için zararlıdır.
Oku Bil Sor Sorgula? Kısaca Bilgilenmek Lazım?

Önceki Metin

Next Article

İlgili Yazı

Bir cevap yazın

Your email address will not be published. Required fields are marked *.

*
*
Yorum yazarken HTML kodlarını kullanabilirsiniz.

Have no product in the cart!
0